Vad betyder Clean(er) label?

Hjälper konsumenter att göra informerade matval, tillsammans.

"9 av 10 konsumenter läser förpackningsinformation."– Taste Tomorrow

Liknande andra megatrender bestämmer konsumenter sina egna definitioner av vad det innebär att äta "rent". Även om konceptet "ren mat" är brett, definierar konsumenter generellt "ren mat" som en kost som prioriterar mat med naturliga och/eller ekologiska ingredienser, utan tillsatser, inklusive minimal bearbetning, samtidigt som den är miljövänlig.

Är tillsatser nödvändiga i mat och hur säkerställs deras säkerhet?

Tillsatser säkerställer säkerheten för bearbetade livsmedel under deras resa från fabriker och industriella kök, till lager och butiker, och slutligen till konsumenter. De används också för att modifiera livsmedlens sensoriska egenskaper såsom smak, arom, textur och utseende. Flera statliga organisationer och tillsynsmyndigheter (t.ex. EFSA, FDA) reglerar, övervakar och granskar livsmedelstillsatser för potentiella skadliga effekter på människors hälsa innan de godkänns för användning.

Att möta trenden med Clean(er) Label

Puratos ambition är att skapa clean(er) label-lösningar utan att kompromissa med säkerhet, funktionalitet, smak eller textur. Därför följer vi filosofin att varje ingrediens har sin anledning att vara där. Vi stödjer dig i varje steg av Clean(er) label-resan inom bageri, konditori och choklad, genom att minska ingredienslistan och främja produkter av naturligt ursprung där det är möjligt.

Vår definition av 'Clean(er) label':

  • Clean(er) label-produkter – produkter som inte har några artificiella färger och smaker utan endast naturliga färger och smaker, och som har eliminerat en eller flera tillsatser för att skilja sig från genomsnittsprodukten i sin livsmedelskategori.
  • Clean label-produkt – produkter som inte innehåller några artificiella smaker och färger och inga tillsatser eller ingredienser som uppfattas som artificiella.

Puratos ambition med Clean(er) label går bortom ingredienslistan. Förutom etiketten är det ett åtagande att tillhandahålla clean(er) food-lösningar med tydlig och transparent information, vilket hjälper konsumenter att göra informerade matval.

Konsumentinsikter

Konsumentinsikter

Enligt Taste Tomorrow konsumentforskning, 71% av konsumenterna skulle köpa mer från bagerier som endast använder naturliga ingredienser. Denna siffra har ökat avsevärt sedan 2022.

När det gäller förpackade varor läser 9 av 10 konsumenter förpackningsinformation:

  • 50% tittar på ingredienser,
  • 28% kontrollerar ursprunget/källan till produkten eller ingrediensen,
  • 27% kontrollerar tillsatser, såsom konserveringsmedel, artificiella smaker och färger."

 

Behöver du en balanserad inställning till näring?

Relaterade artiklar om clean label.

Hälsa och välbefinnande

Vi vill spela en proaktiv roll för att erbjuda fler nyttiga näringsämnen på marknaden. Därför integrerar vi näringsämnen i allt vi gör.

Målinriktad näring

Upptäck Puratos' målinriktade näringslösningar för personliga kostbehov, som främjar hälsa och välbefinnande.