Dagens konsumenter letar efter autentiska, läckra konditorivaror med spännande texturer och smaker. Samtidigt – som vår Taste Tomorrow-undersökning visar – är konsumenter alltmer intresserade av historierna bakom sina favoritkonditorivaror. De vill också förstå vilken påverkan maten de äter har på deras hälsa och planeten. För att ta hänsyn till dessa faktorer vill vi återuppfinna konditorikonsten tillsammans med dig, för att hjälpa dig att bättre tillfredsställa dina kunder. Att återuppfinna konditorikonsten börjar med en klassisk konditoriprodukt som är älskad och uppskattad någonstans i världen. Denna klassiker blir sedan basen för återuppfinning på olika sätt: kreativt; med större fokus på hälsa och välbefinnande; och mer hållbart. På Puratos är vi angelägna om att berätta dessa konditorihistorier. Och vi vill hjälpa dig att skapa dina egna konditorihistorier så att du kan överraska och glädja dina befintliga kunder och växa ditt företag
Du vet lika väl som vi att klassiska konditoriprodukter förblir extremt populära. Exempel inkluderar Schwarzwaldtårta från Europa; Mochi-bröd från Kina; och Pastel de Tres Leches från Sydamerika. På Puratos vill vi bevara historien, arvet och traditionerna av dessa – och många fler – tidlösa konditoriklassiker. Vi gör detta genom att säkerställa att alla våra lösningar alltid ligger nära det ursprungliga receptet, samtidigt som deras bekvämlighet ger dig sinnesro under förberedelsen. Slutligen kommer konsumenter över hela världen att kunna njuta av den traditionella läckra smaken de känner till och älskar. 75% av konsumenterna globalt föredrar traditionella smaker. Detta gäller över åldersgrupper, från under 25 år (71%) till över 50 år (79%). Taste Tomorrow Insights 2021.
Vad sägs om att överraska dina kunder med fantasifulla nytolkningar? Vad sägs om att kombinera olika klassiska konditoriprodukter för att skapa en överraskande ny version? Låt din kreativitet flöda! Lek med olika smaker, överraskande texturer, eller kanske kom på ett helt nytt och uppfriskande visuellt utseende. Konsumenter kan vara mer villiga att experimentera än du tror: I vår Taste Tomorrow-undersökning som genomfördes 2021, uttryckte 60% av de tillfrågade konsumenterna en vilja att prova en ny smak eller kombination av ovanliga smaker; en liten men märkbar ökning jämfört med tidigare år.
58% av konsumenterna föredrar hälsosammare alternativ för att inte kompromissa med konsumtion eller tillfällen enligt vår Taste Tomorrow-undersökning 2021. Här är tre områden du kanske vill experimentera med för att erbjuda hälsosammare alternativ.
Konsumenter vill i allt högre grad göra informerade val om hur deras mat påverkar inte bara deras egen hälsa utan också planetens hälsa. Hållbarhet har därför blivit centralt i konsumenternas köpbeslut, eftersom de strävar efter att lämna en bättre värld för denna generation och framtida generationer. Till exempel nästan fördubblades andelen konsumenter som tror att växtbaserat är bra för deras egen och planetens hälsa (från 36% till 60%) mellan 2018 och 2021, vilket gör växtbaserat till den största trenden inom mat.
Skulle du vara intresserad av att skapa berättelser kring mer hållbara klassiker inom konditori?
Hur skulle du återuppfinna citronmarängpaj? Och vilken berättelse är du villig att berätta? Vi är övertygade om att du har många fler kreativa idéer som bara väntar på att glädja dina kunder!
Vi hoppas att du är lika entusiastisk som vi är över att berätta fantastiska historier kring dina konditoriskapelser. Ett första steg är att upptäcka vårt kompletta konditoriproduktportfölj som hjälper dig att skapa dina egna konditoriberättelser och växa ditt företag. Ett andra steg är att skapa några berättelser tillsammans kring dina konditoriskapelser. Varför inte kontakta oss med dina idéer?