7 tips för att rida på Health & Well-Being trenden och öka försäljningen i ditt bageri

Coronavirusutbrottet har haft en djupgående inverkan på konsumenterna, vilket har förändrat hur de lever, vad de äter och hur de handlar. Nu, mer än någonsin, blir konsumenter över hela världen mer medvetna om sin hälsa. Och i en hälsosam livsstil spelar hälsosam mat en avgörande roll. Vad är en hälsosam produkt enligt konsumenterna? I undersökningen från 2019 handlade detta främst om att ta bort ingredienser: mindre socker, mindre fett, mindre salt. Idag har hälsosamhet utvecklats. Det handlar nu samtidigt om att ta bort oönskade ingredienser och lägga till så kallade kraftingredienser som anses vara både hälsosamma och goda. Baserat på insikter från vårt ständigt pågående globala forskningsprogram, Taste Tomorrow, vet vi att konsumenter världen över letar efter kakor med mer frukt, mindre socker och mindre fett, samt bröd med mer spannmål och högre fiberinnehåll. Detta förstärker redan existerande trender som observerades före krisen. För bagare skapar detta en möjlighet att dra nytta av denna trend, vilket innebär behovet av att ompröva produktutbud och produktionsprocesser. Medan vissa kanske tror att det krävs en djup förståelse för mänsklig näring för att svara på denna konsumenttrend, delar vi gärna med oss av några tips som kan hjälpa dig på denna resa:

Tillsätt spannmål

Enligt vår Taste Tomorrow-undersökning tror 60% av konsumenterna att tillsats av ingredienser som fullkorn gör maten hälsosammare, medan mer än 30% till och med letar efter spannmål på ingredienslistan. Bröd som är fiberrika och rika på spannmål anses vara det främsta hälsosamma bakverket. Konsumenternas förståelse för de hälsosamma fördelarna med att äta fullkorn är obestridlig. Dessutom tillför spannmål extra smak och textur till bakverk. Varför inte tillsätta spannmål till dina söta bakverk som muffins och croissanter?

tillsätt frukt

Samtidigt som hälsa blir allt viktigare för konsumenter världen över, bör det aldrig ske på bekostnad av smaken. Konsumenter vill ha produkter som både är goda och hälsosamma för dem. Även i tider av "det nya normala" tenderar 67% av konsumenterna att köpa fler små njutningsfulla godsaker trots de svåra ekonomiska tiderna. Vi tror att tillsats av frukt till dina bageriprodukter är svaret och den perfekta lösningen. Konsumenter vet att frukt är bra för dem och 76% tror att fruktfyllningar gör sötsaker och bakverk hälsosammare. Tillsätt en extra klick frukt till den kakan eller pajen och förvandla den till en tillåten njutning.

Transparens

Konsumenter vill ha transparens från jord till bord. Mer än någonsin tidigare vill de bli informerade inte bara om en produkt och dess ingredienser, utan de är genuint intresserade av var du får dina ingredienser, hur du tillverkar dina produkter och vilka tekniker du använder längs vägen. Så var öppen med de ingredienser du använder och dela med dig av ditt verkliga hantverk!

Senior Latin American couple buying bread at the bakery wearing facemasks during the COVID-19 pandemic - reopening of businesses

Surdegsbröd

Vi ser konsumenter överallt njuta av hälsosamma baslivsmedel som bröd under krisen. Trenderapporten föreslår att det har skett en femfaldig ökning av Google-sökningar på termen "surdeg" sedan pandemins början. Konsumenter återupptäcker surdegsbröd av olika anledningar: det smakar inte bara fantastiskt, utan anses också vara hälsosammare. Har du redan ett surdegsbröd i ditt sortiment?

mindre portioner

Hälsa handlar inte bara om att lägga till eller ta bort ingredienser, det handlar också om ens emotionella välbefinnande. Erbjud mindre portioner eller miniportioner av dina populära sötsaker som en perfekt lösning för att må bättre. På så sätt behöver konsumenterna inte beröva sig själva sina njutningsfulla stunder!

Växtbaserat

Under den första Covid-19-nedstängningen intervjuade IPSOS 28 000 personer världen över: 79% av dessa konsumenter uppgav att de kommer att leta efter produkter som är hälsosammare och bättre för miljön. Detta gör växtbaserade alternativ till lösningen på deras önskemål. Att lägga till och lyfta fram dina växtbaserade bakverk kommer att vara ett utmärkt svar på denna trend.

Kommunikation

Ett ökande antal konsumenter planerar att handla sina bakverk på ett hantverksbageri. Hantverksbutiker anses vara den mest pålitliga shoppingplatsen för hygien och livsmedelssäkerhet. Det är viktigt att dina kunder vet att du har hälsosammare alternativ tillgängliga i din butik. Låt dem veta vilka av bakverken som är fulla av spannmål, låt dina kunder veta att du bara arbetar med de bästa och enklaste ingredienserna, att du använder lite extra frukt för att tillåta njutning utan skuld. Det finns några sätt att göra detta på:
Kommunicera på dina sociala medier och i din butik att du vill bidra till dina kunders hälsa och välbefinnande utan att kompromissa med den fantastiska smaken och den övergripande kvaliteten på dina bakverk.
Lägg till en enkel notering på vissa produkter som är fulla av spannmål eller lite extra frukt i receptet.
Var inte rädd för att lyfta fram de bakverk som är bättre för dig.
Gör tydligt vilka produkter som är växtbaserade med en vippa eller en liten notering.
Lyft fram de bättre för dig-produkterna på din webbplats och sociala medier. De förtjänar lite extra uppmärksamhet.

Människor runt om i världen strävar efter att leva hälsosammare. Det är därför vi på Puratos strävar efter att erbjuda hälsosammare lösningar varje dag och stödja bagare i att göra detsamma. Tillsammans med dig kan vi göra en större skillnad. Utforska våra lösningar och recept för hälsa och välbefinnande för mer inspiration.